- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 13
- 15
- 18
- 19
- 21
- 23
- 24
- 25
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 40
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 68
- 70
- 71
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 86
- 87
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 113
- 114
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- 124
- 125
- 131
- 133
- 134
- 139
- 140
- 141
- 144
- 145
- 146
- 148
- 149
- 153
- 154
- 155
- 156
- 157
- 158
- 159
- 160
- 161
- 165
- 166
- 167
- 168
- 169
- 170
- 171
- 172
- 173
- 174
- 175
- 176
- 177
- 178
- 182
- 183
- inne
Zetor to marka czeskiego producenta ciągników, który jest obecnie obok ursusa najbardziej popularnym oraz rozpoznawalnym ciągnikiem na polskiej wsi. Trzeba też powiedzieć że najsłynniejszy Polski ciągnik, czyli Ursus C-360 został zaprojektowany właśnie we współpracy z firmą Zetor. Najpopularniejszy w Polsce model Zetora to 7245, który jeszcze kilka lat temu był najczęściej rejestrowanym traktorem w naszym kraju. Warto więc sprawdzić jak zbudowany jest ten traktor i jakie części zamienne możemy dziś do niego zakupić.
Zetor 7245 zyskał swoja popularność dzięki świetnej wydajności w polu oraz tanich i szeroko dostępnych częściach. Ten model zresztą posiada wiele części wspólnych z równie popularnym Ursusem C-360. Zetor 7245 produkowany był między 1984 a 1992 rokiem. Wchodził on w skład piątej modernizacji całej gamy ciągników, która miała swój początek w 1960 roku. Razem z nim wchodziły na rynek bliźniaczo podobne modele: 5211, 5245, 6211, 6245 oraz 7211.
DŹWIGNIA HAMULCA RĘCZNEGO KPL [UZ057000]
Kod produktu: UZ057000
DŹWIGNIA HAMULCA RĘCZNEGO KPL [UZ057000]
Dostępność: dostępne natychmiast
DŹWIGNIA WŁĄCZANIA SPRZĘGŁA KPL [UZ037000]
Kod produktu: UZ037000
DŹWIGNIA WŁĄCZANIA SPRZĘGŁA KPL [UZ037000]
Dostępność: dostępne natychmiast
SIEDZENIE KIEROWCY ORYGINAŁ ZETOR [UZ111000-Z]
Kod produktu: UZ111000-Z
SIEDZENIE KIEROWCY ORYGINAŁ ZETOR [UZ111000-Z]
Dostępność: brak towaru
SIEDZENIE POMOCNIKA KIEROWCY KOMPLETNE [UZ153000]
Kod produktu: UZ153000
SIEDZENIE POMOCNIKA KIEROWCY KOMPLETNE [UZ153000]
Dostępność: brak towaru
WSPORNIK NAPĘDU POMPY HYD KPL. Z-12 [UZ093000]
Kod produktu: UZ093000
WSPORNIK NAPĘDU POMPY HYD KPL. Z-12 [UZ093000]
Dostępność: dostępne natychmiast
CHŁODNICA WODY ZETOR 5011 - 7745 [UZ025001]
Kod produktu: UZ025001
CHŁODNICA WODY ZETOR 5011 - 7745 [UZ025001]
Dostępność: dostępne natychmiast
PRZYCISK DŹWIGNI WOM/HAM. RĘCZNY [UZ057001]
Kod produktu: UZ057001
PRZYCISK DŹWIGNI WOM/HAM. RĘCZNY [UZ057001]
Dostępność: dostępne natychmiast
SZCZOTKA ROZRUSZNIKA 7,7*21,5*22,4 BSX [UZ118001]
Kod produktu: UZ118001
SZCZOTKA ROZRUSZNIKA 7,7*21,5*22,4 BSX [UZ118001]
Dostępność: brak towaru
TŁUMIK PŁASKI PODSTAWA TRÓJKĄTNA [UZ027001]
Kod produktu: UZ027001
TŁUMIK PŁASKI PODSTAWA TRÓJKĄTNA [UZ027001]
Dostępność: dostępne natychmiast
WAŁEK PRZYSTAWKI PRZEDNIEJ OSI [UZ044001-C]
Kod produktu: UZ044001-C
WAŁEK PRZYSTAWKI PRZEDNIEJ OSI [UZ044001-C]
Dostępność: dostępne natychmiast
WŁĄCZNIK WYCIERACZKI PRZEDNIEJ [UZ122001]
Kod produktu: UZ122001
WŁĄCZNIK WYCIERACZKI PRZEDNIEJ [UZ122001]
Dostępność: dostępne natychmiast
WSPORNIK BŁOTNIKA PRAWY GÓRNY [UZ148001]
Kod produktu: UZ148001
WSPORNIK BŁOTNIKA PRAWY GÓRNY [UZ148001]
Dostępność: dostępne natychmiast
ZAWÓR SSĄCY. L-130,0 *10,00 *44,00 45" [UZ006001]
Kod produktu: UZ006001
ZAWÓR SSĄCY. L-130,0 *10,00 *44,00 45" [UZ006001]
Dostępność: dostępne natychmiast
RURKA ZLEWNA PALIWA 3CYL [UZ013001-A]
Kod produktu: UZ013001-A
RURKA ZLEWNA PALIWA 3CYL [UZ013001-A]
Dostępność: dostępne natychmiast
GŁOWICA ROZRUSZNIKA ZETOR 932280 [UZ120002]
Kod produktu: UZ120002
GŁOWICA ROZRUSZNIKA ZETOR 932280 [UZ120002]
Dostępność: dostępne natychmiast
PODUSZKA KOMPLET SIEDZENIA POMOCNIKA [UZ153002]
Kod produktu: UZ153002
PODUSZKA KOMPLET SIEDZENIA POMOCNIKA [UZ153002]
Dostępność: dostępne natychmiast
PRZEWÓD HAMULCOWY ELASTYCZNY [UZ051002]
Kod produktu: UZ051002
PRZEWÓD HAMULCOWY ELASTYCZNY [UZ051002]
Dostępność: dostępne natychmiast
TARCZA SPRZĘGŁA Z-18 25*28 280 NASYP [UZ023002-Z]
Kod produktu: UZ023002-Z
TARCZA SPRZĘGŁA Z-18 25*28 280 NASYP [UZ023002-Z]
Dostępność: dostępne natychmiast
TARCZA SPRZĘGŁA Z-18 25*28 280 NASYP [UZ023002]
Kod produktu: UZ023002
TARCZA SPRZĘGŁA Z-18 25*28 280 NASYP [UZ023002]
Dostępność: dostępne natychmiast
TULEJA 34*40*35 M. GŁÓWKI KORBOWODU [UZ004002]
Kod produktu: UZ004002
TULEJA 34*40*35 M. GŁÓWKI KORBOWODU [UZ004002]
Dostępność: dostępne natychmiast
Silnik w modelu 7245 ma oznaczenie Z 7201. Posiadał on pojemność 3.6 litra co generowało 62 KM oraz moment obrotowy na poziomie 223 Nm. W silniku chodzą 4 tłoki, które można wymienić podczas kapitalnego remontu jednostki napędowej. W tym celu należy zakupić najlepiej zestaw naprawczy. W skład zestawu powinny wchodzić oczywiście 4 tłoki, ale polecane są w nowszej generacji z dodatkowym 4 pierścieniem uszczelniającym. Taki zestaw powinien zawierać sworznie, tulejki, zabezpieczenia sworznia ( 2 sztuki ), o-ringi tulei, podkładki tulei. Warto wiedzieć że średnica tłoka to 102 mm, jego skok to 110 mm a komora spalania ma średnicę 48 mm. Przy okazji silnika warto powiedzieć też parę słów odnośnie układu rozrządu. W tym przypadku Zetor zdecydował się na system OHV, który dziś jest już nieco zapomniany, głównie dlatego, że został wyparty przez system OHC. W układzie rozrządu czeskiego traktora wałek znajduje się pod blokiem silnika i żeby nim sterować musi być wyposażony w dodatkowe dźwigienki, które poprowadzone powinny być na górną część silnika. Dzięki temu obracające się krzywki na wałku mogą za pomocą dźwigienek odpowiednio sterować popychaczami, które otwierają oraz zamykają zawory wlotowe i wylotowe. Niestety taki układ posiada kilka minusów, poprzez dodatkową masę dźwigienek, prac silnika jest dość głośna oraz wymaga regularnej regulacji luzów zaworowych.
Jeżeli zabieramy się za remont silnika, warto zwrócić też uwagę na jego osprzęt, aby zapewnić mu prąd na odpowiednim poziomie, dobre chłodzenie oraz czysty olej i paliwo. Jeżeli chodzi o układ elektryczny to jego sercem jest alternator, który zasila w elektryczność cały ciągnik. Odpowiedni alternator powinien być wyposażony w regulator napięcia oraz pojedyncze koło pasowe. Jego główne parametry to napięcie 14 V oraz natężenie prądu 55 A. Wraz z alternatorem współpracuje rozrusznik, który odpowiada za sprawne i szybkie uruchomienie silnika. Dla Zetora idealny rozrusznik byłby taki, który ma moc co najmniej 3 KW oraz napięcie 12 V. Współpracuje on z kołem zębatym, które ma 11 zębów i generuje 55 Nm momentu obrotowego. Dodatkowo powinien on mieć zamontowaną przekładnię, która znacząco ułatwi nam rozruch silnika w niskich temperaturach. Źródłem prądu jest akumulator, w tym przypadku jego parametry powinny mieć następujące wartości: napięcie 12 V oraz prąd 180 Ah. Jeżeli chodzi o zasilanie ciągnika paliwem to warto przede wszystkim wymienić filtr paliwa. Na rynku znajdziemy głównie dwa rodzaje: papierowy albo filcowy. Najważniejsze jest, aby kupić taki który będzie pasować wymiarowo. Średnica zewnętrzna powinna wynosić 84 mm, średnica wewnętrzna 13.5 mm, a jego wysokość 152 mm. Jeżeli chodzi o czysty olej w układzie to odpowiedzialny za niego jest seryjne montowany filtr odśrodkowy potocznie nazywany „bączkiem”. Jego działanie polega na bardzo szybkim obracaniu się wokół własnej osi podczas pracy silnika i obiegu oleju w układzie. Wykorzystując siłę odśrodkową zanieczyszczenia oleju osadzają się na jego ściankach. Taki filtr można potem w trakcie eksploatacji wyczyścić poprzez skrobanie jego ścianek, gdzie osadza się brud. Na rynku dziś jednak możemy kupić specjalny zestaw, który zmieni filtr odśrodkowy na puszkowy znany z samochodów osobowych. Największą zaletą takiego rozwiązania będzie łatwiejszy serwis oraz większe ciśnienie oleju w układzie.
Obok silnika najważniejszym układem w ciągniku jest system przeniesienia napędu. W jego skład wchodzi na przykład sprzęgło, które odpowiada za połączenie koła zamachowego ze skrzynią biegów. Tarcza sprzęgła w modelu 7245 powinna mieć średnicę zewnętrzną 280 mm a wewnętrzną 28 lub 25 mm. Wejście pod wałek sprzęgłowy powinno mieć 18 frezowanych ząbków. Warto też mieć na uwadze, że grubość nowej tarczy powinna mieć 10 mm, a jej okładziny są nitowane do swojej obudowy. W skład sprzęgła wchodzi jeszcze łożysko oporowe. W czeskim ciągniku powinno ono mieć średnicę zewnętrzną 102 mm, wewnętrzną 65 mm, a szerokość 30 mm. Ciągnik posiada jeszcze jedno sprzęgło –WOM. Jest to odmiana jednokierunkowa, która znajduje się z tyłu traktora i odpowiada ze przekazanie mocy na dowolny zaczepiony sprzęt rolniczy. W czeskim ciągniku występuje odmiana, której średnica zewnętrzna wynosi 185 mm. Ze sprzęgłem ściśle współpracuje skrzynia biegów, dzięki której możemy płynnie wybierać przełożenia oraz zakres mocy i momentu obrotowego na kołach. W modelu 7245, występuje 10 biegów do przodu oraz 2 biegi wsteczne. Podczas remontu skrzyni należy wybrać odpowiednie zębatki pod kątem średnicy oraz ilości zębów. Dla przykładu zębatka dla trzeciego i pierwszego biegu ma średnicę zewnętrzną 62 mm oraz odpowiednio 25 oraz 36 zębów.
Instalacja hydrauliczna jest również bardzo ważna w ciągniku. Olej daje moc dla większości podzespołów w ciągniku takich jak, hamulce, tylny most, TUZ. Sercem tego układu jest na pewno pompa hydrauliczna, która generuje ciśnienie płynu co pozwala na pracę pozostałych urządzeń. Dzisiaj można zakupić wzmocnioną pompę względem tej używanej na pierwszy montaż. Najmocniejszy model pompy zębatej powinien mieć wydajność nawet 42 litry na minutę oraz ciśnienie pracy dochodzące do 160 bar.
Jednym z najważniejszych elementów każdego ciągnika jest opona. To dzięki niej możliwa jest ciężka praca w polu, a ciągnik może pracować nawet w najgorszych warunkach na podmokłym terenie. Bardzo ważny przy wyborze opony jest bieżnik. Dzięki znacznej wysokości potrafi on się zaprzeć w ziemi co ułatwia poruszanie się gdy traktor jest obciążony. Powinniśmy zaopatrzyć nasz ciągnik w dobrej klasy opony rolnicze. Z przodu powinien znajdować się rozmiar 12.4-24, a z tyłu 16.9-34.
Jeszcze jednym ważnym układem w ciągniku jest ten hamulcowy. Zetor 7245 hamuje za pomocą hamulców bębnowych sterowanych hydraulicznie, zaś hamowanie przyczepy odbywa się pneumatycznie. Ten drugi układ zawiera całą gamę zaworów oraz elementów pneumatycznych. Sercem systemu jest sprężarka, w której na szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na głowicę, która potrafi się zepsuć. Często też dochodzi do wycieków powietrza i blokowania się kół przyczepy. Ciśnienie pneumatyczne jest regulowane za pomocą regulatora ciśnienia, który steruje ciśnieniem zależnie od obciążeniem przyczepy. Zasadą jest, że im większy ciężar na przyczepie tym większe ciśnienie na hamulcach i większa siła hamowania. System posiada jeszcze jeden zawór, który odpowiedzialny jest za kolejność hamowania zespołu ciągnik + przyczepa. Najpierw powinna hamować przyczepa, a dopiero potem ciągnik.