Sprzęgło jest jednym z najważniejszych elementów w ciągniku. Odpowiada ono za przeniesienie momentu obrotowego z silnika spalinowego na koła ciągnika. Moment obrotowy jest jednym z najważniejszych parametrów, który charakteryzuje ogólnie pojętą moc silnika. Jego wartość określa się za pomocą niutonometra (Nm). Jeżeli weźmiemy pod uwagę wartość 1 Nm to oznacza że na wał korbowy o długości metra działamy siłą 1 niutona, która równowarta jest obciążeniu 10 kilogramów. Im większą siłą zadziałamy na war korbowy, tym większy będzie moment obrotowy i większą moc będziemy mogli przenieść na koła. To oznacza nie tylko lepsze przyśpieszenie i sprawniejsze ruszanie, ale przede wszystkim możliwość uciągu dużego ciężaru. Jest to szczególnie ważne kiedy doczepimy do ciągnika ciężką przyczepę.
DOCISKI
SPRZĘGŁO KPL. 280 Z-14 35/40 128030210 LUK [CAA014]
Kod produktu: CAA014
SPRZĘGŁO KPL. 280 Z-14 35/40 128030210 LUK [CAA014]
Dostępność: brak towaru
SPRZĘGŁO KPL. 310/310 Z-14 35*40 DWUSTOPNIOWE LUK 231004611 [CAA013]
Kod produktu: CAA013
SPRZĘGŁO KPL. 310/310 Z-14 35*40 DWUSTOPNIOWE LUK 231004611 [CAA013]
Dostępność: brak towaru
SPRZĘGŁO KPL. 280/280 Z-12 34/40 DWUSTOPNIOWE 228015110 LUK [CAA012]
Kod produktu: CAA012
SPRZĘGŁO KPL. 280/280 Z-12 34/40 DWUSTOPNIOWE 228015110 LUK [CAA012]
Dostępność: dostępne natychmiast
SPRZĘGŁO KPL. 280/280 Z-12 34/40 DWUSTOPNIOWE [CAA011]
Kod produktu: CAA011
SPRZĘGŁO KPL. 280/280 Z-12 34/40 DWUSTOPNIOWE [CAA011]
Dostępność: dostępne natychmiast
SPRZĘGŁO KPL. 330 JEDNOSTOPNIOWE 133000450 [CAA009]
Kod produktu: CAA009
SPRZĘGŁO KPL. 330 JEDNOSTOPNIOWE 133000450 [CAA009]
Dostępność: dostępne natychmiast
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-18 45/50 +TARCZA NH 231003210 + 331010310 [CAA008]
Kod produktu: CAA008
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-18 45/50 +TARCZA NH 231003210 + 331010310 [CAA008]
Dostępność: dostępne natychmiast
SPRZĘGŁO KPL. 295/330 DWUSTOPNIOWE 233003311 [CAA007]
Kod produktu: CAA007
SPRZĘGŁO KPL. 295/330 DWUSTOPNIOWE 233003311 [CAA007]
Dostępność: brak towaru
SPRZĘGŁO KPL. 280 Z-20 36/40 MOCOWANIE 6-SRUB LUK 228013311 228020910 [CAA005]
Kod produktu: CAA005
SPRZĘGŁO KPL. 280 Z-20 36/40 MOCOWANIE 6-SRUB LUK 228013311 228020910 [CAA005]
Dostępność: brak towaru
SPRZĘGŁO KPL. 280/280 Z-14 35/40 DWUSTOPNIOWE LUK 228007712 [CAA004]
Kod produktu: CAA004
SPRZĘGŁO KPL. 280/280 Z-14 35/40 DWUSTOPNIOWE LUK 228007712 [CAA004]
Dostępność: dostępne natychmiast
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-21 41/45 231002014 LUK [CAA003]
Kod produktu: CAA003
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-21 41/45 231002014 LUK [CAA003]
Dostępność: brak towaru
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-16 40/45 231004911 LUK [CAA002]
Kod produktu: CAA002
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-16 40/45 231004911 LUK [CAA002]
Dostępność: brak towaru
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-16 40/45 CASE 231011010 [CAA006]
Kod produktu: CAA006
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-16 40/45 CASE 231011010 [CAA006]
Dostępność: dostępne natychmiast
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-16 40/45 231010510 LUK [CAA001]
Kod produktu: CAA001
SPRZĘGŁO KPL. 310 Z-16 40/45 231010510 LUK [CAA001]
Dostępność: dostępne natychmiast
SPRZĘGŁO KAWE 228018610 KPL. 280 Z-14 35/40 DWUSTOPNIOWE 280/280 [CAA018]
Kod produktu: CAA018
SPRZĘGŁO KAWE 228018610 KPL. 280 Z-14 35/40 DWUSTOPNIOWE 280/280 [CAA018]
Dostępność: dostępne natychmiast
Z biegiem lat budowane są coraz cięższe maszyny, które wymagają coraz mocniejszych ciągników. Sprzęgło więc musi przenieść coraz większy moment obrotowy. To oznacza, że musimy szczególnie dbać o ten element i niestety co pewien czas je wymienić. Podczas remontu warto zakupić i wymienić cały komplet sprzęgła, ponieważ każda jego część ulega zużyciu, a demontaż wszystkich podzespołów, które umożliwią jego wymianę jest trudny i czasochłonny. Z czego składa się więc komplet sprzęgła i jak działa?
Najczęściej cały komplet sprzęgła składa się z czterech części : łożysko oporowe, tarcza sprzęgła, koło zamachowe oraz docisk sprzęgła. Podczas normalnej pracy silnika, kiedy mamy włączony bieg, sprzęgło zawsze jest aktywne. Przenosi ono bowiem wtedy cały moment generowany w silniku na skrzynię biegów i koła. Kiedy jednak zdecydujemy się zmienić bieg i naciśniemy pedał sprzęgła, to automatycznie je wyłączamy. Oznacza to, że przez tę chwilę możemy wyrównać prędkości obrotowe wałków przekładni i zmienić bieg. Kiedy puścimy pedał, sprzęgło znowu się załączy i przekaże moc silnika na nowo wybrane przełożenie. Pierwszym elementem więc od strony silnika jest koło zamachowe. Połączone one jest bezpośrednio w wałem korbowym i odpowiada za magazynowanie energii kinetycznej, ponieważ silnik generuje moc tylko podczas jednego suwu pracy i potrzebuje akumulatora energii do swojej ciągłej pracy. Jego rozmiar jest znaczy i zależy od wielkości jednostki napędowej, dla dużych ciągników średnica może wynieść nawet 500 mm.
Awaria koła zamachowego związana może być z jazdą na wysokich obrotach lub poprzez zbyt gwałtowne ruszanie z miejsca. Objawami usterki mogą być drgania i szarpania podczas uruchamiana silnika oraz charakterystyczny hałas. Bezpośrednio z kołem zamachowym współpracuje tarcza sprzęgła. Ma ona postać dysku, który po obu stronach posiada zamocowane ( za pomocą klejenia lub nitowania ) okładziny cierne. Części te są głównymi elementami tarczy i to one podlegają największemu zużyciu całego sprzęgła podczas eksploatacji ciągnika. Wykonane są one z materiały odpornego na ścieranie i wysoką temperaturę. Podczas włączania oraz wyłączania sprzęgła zachodzi gwałtowny kontakt okładzin tarczy sprzęgła z szybko obracającym się kołem zamachowy. W środkowej części tarczy występuje pakiet promieniowo ułożonych sprężyn, które nazywane są tłumikami drgań skrętnych. Podczas zmiany biegów kompensują one drgania od silnika przenoszone przez koło zamachowe oraz te drgania, które występują podczas momentu załączania napędu. Na środku tarczy znajduje się otwór z wielowypustem, w który montowany jest wałek skrzyni biegów.
Uszkodzenie tarczy sprzęgła jest bardzo częstym przypadkiem awarii ciągnika. Kiedy zbyt gwałtownie ruszamy z załadowaną przyczepą, występują uślizgi między tarczą a kołem zamachowym. Powoduje to zbyt wczesne zużycie okładzin ciernych lub ich nawet całkowite oderwanie od tarczy. Połączenie koła zamachowego oraz tarczy sprzęgła zapewnia mechanizm dociskowy. Jest to tarcza, która wyposażona jest w sprężynę talerzową często nazywana słoneczkiem we względu na swój kształt przypominający dysk z wygiętymi listkami. Podczas normalnej jazdy na biegu, sprężyna wywiera siłę na tarczę sprzęgła i dociska ją do koła zamachowego. Po przyłożeniu siły w centralny punkcie sprężyny, odgina się ona i siła wywierana na tarczę sprzęgła znika co powoduje rozłączenie napędu. Mechanizm docisku zamontowany jest tuż za tarczą sprzęgła, ale jego obudowa montowana jest za pomocą śrub do koła zamachowego co powoduje wstępne napięcie w sprężynie i zjawisko docisku opisane powyżej. Ten element stosunkowo rzadko ulega awarii lub zużyciu. Problem może jedynie powodować czasami sprężyna, której łopatki mogą się połamać. Elementem który naciska na sprężynę talerzową w mechanizmie docisku jest łożysko oporowe. Jest ono więc odpowiedzialne za prawidłowe połączenie i rozłączenie koła zamachowego oraz tarczy sprzęgła. Umiejscowione ono jest w osi z mechanizmem docisku i styka się ze sprężyną talerzową. Może otrzymać impuls do działania ( wciśnięcia sprężyny ) poprzez aktywację pedału sprzęgła. Ten sygnał może być czysto mechaniczny, generowany przez system dźwigienek lub hydrauliczny poprzez mechanizm zwany centralnym wysprzęglikiem. To drugie rozwiązanie stosowane jest w nowych ciągnikach, a jego zaletą jest dużo mniejsza siła wymagana do użycia przez kierowcę podczas aktywacji sprzęgła.
Wysprzęglik hydrauliczny to element zasilany jest olejem z innego układu hydraulicznego ( np. hamulcowego ) i sterowany osobną pompą. Działa on bezpośrednio na łożysko oporowe powodując jego osiowy ruch i nacisk na sprężynę talerzową. Łożysko oporowe jest jednym z najczęstszych przyczyn awarii układu sprzęgła. Przenosi ono bardzo duże obciążenia i zużywa się z czasem użytkowania ciągnika. Objawia się to coraz głośniejszą pracą, która w szczególności słyszalna jest, kiedy naciska ono na sprężynę talerzową, czyli w momencie wciśnięcia pedału sprzęgła przez kierowcę.
Sprzęgło jak inne elementy traktora ulega zużyciu. Całe sprzęgło jest do wymiany kiedy występuje poślizg tarczy sprzęgła na kole zamachowym. Najpierw odczuwalne jest to na najwyższych biegach i przy gwałtownym ruszaniu kiedy tarcza nie jest w stanie przekazać momentu z silnika na koła. Z czasem zjawisko uślizgu pojawi się na każdym biegu i będzie szczególnie utrudniać ruszanie pod górę lub z załadowaną naczepą. W momencie kiedy zniszczą się okładziny cierne może dojść do uszkodzenia koła zamachowego, które wtedy będzie na pewno podlegać wymianie. Warto więc wymienić cały komplet sprzęgła i wybrać renomowanego producenta, aby taka wymiana nie była zbyt częsta.